Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Handel z Polską

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Anna Mackiewicz | 2015-06-15 17:00:08
szwajcaria, handel, eksport, import, gospodarka, ue, polska

Szwajcaria zajmuje 23. miejsce jako partner handlowy Polski. W handlu między Polską a Szwajcarią utrzymuje się trend zmniejszania różnicy wartości między eksportem a importem. To w dużej części wynik silnego kursu franka szwajcarskiego oraz coraz bardziej zróżnicowanej struktury towarowej polskiego eksportu.

Członkostwo Polski w UE wpłynęło korzystnie na konkurencyjność naszego eksportu przez dostosowanie do norm i standardów Unii oraz zwiększenie liczby zakładów mających uprawnienia do sprzedaży żywności na jednolitym rynku europejskim (mięso, przetwory, wyroby przemysłu cukierniczego).

Polska przejęła umowę Unii ze Szwajcarią dotyczącą ułatwień w obrocie przetworzonymi artykułami rolnymi. Istotne ułatwienia w dostępie do rynku wyrobów technicznych przyniosło wdrożenie unijnych zasad certyfikacji i wzajemnego uznawania narodowych świadectw zgodności również przejętych do polskiego systemu prawnego. Równolegle nastąpiło uproszczenie odpraw granicznych wraz z przejęciem unijnych procedur i standardów celnych.

W 2013 roku polski eksport do Szwajcarii wyniósł ok. 1 mld 275,0 mln euro, podczas gdy szwajcarski eksport do Polski ok.1 mld 215,4 mln euro. W porównaniu do 2012 roku polski eksport do Szwajcarii wzrósł o 1,6 proc., a szwajcarski eksport do Polski - o 1,5 proc.

Należy odnotować poprawiające się wyniki polskiego eksportu i spadek deficytu w obrotach dwustronnych. Znaczący wzrost polskiego eksportu w ostatnich latach był m.in. rezultatem inwestycji szwajcarskich w Polsce ukierunkowanych na eksport do Szwajcarii, a także zwiększenia sprzedaży pojazdów, wagonów, wyrobów metalowych i urządzeń audiowizualnych.

W polskim imporcie ze Szwajcarii dominują farmaceutyki i wyroby chemiczne, maszyny, aparaty i elektronika, metale i wyroby metalowe oraz instrumenty precyzyjne, zegarki i biżuteria.

Towary polskie są najbardziej konkurencyjne w średnim i niższym segmencie cenowym produktów standardowych, głównie mebli, wyposażenia mieszkań, wyrobów chemicznych, sprzętu mechanicznego i żywności, w tym ryb słodkowodnych oraz owoców przetworzonych.

Wyjątkową pozycję konkurencyjną mają dostawy wewnątrz koncernowe, w ramach powiązań kooperacyjnych związanych z inwestycjami szwajcarskimi w Polsce (płyty pilśniowe, elementy mebli, opakowania tekturowe i pieczywo cukiernicze).

Polska posiada korzystną pozycję konkurencyjną jako miejsce inwestycji zagranicznych. Tym niemniej inwestorzy szwajcarscy wskazują na szybko rosnące ceny niektórych materiałów zaopatrzeniowych (drewno, gaz ziemny) i niższe wsparcie finansowe z funduszy publicznych dla projektów inwestycyjnych realizowanych w Polsce w porównaniu z innymi krajami naszego regionu.

 

Polsko-szwajcarska wymiana handlowa w mln euro

mln Euro

2009

2010

2011

2012

2013

2013/2012

I-VI.2014*

I-VI.2014

I-VI.2013

Obroty

1 815,5

2 106,6

2.385,3

2.454,8

2.490,4

101,5

1318,0

104,7

Eksport

816,4

1001,4

1.188,8

1.256,9

1.275,0

101,6

652,4

100,1

Import

999,1

1105,2

1.196,5

1.197,9

1.215,4

101,5

656,6

109,6

Saldo

-182,7

-103,8

-7,7

+58,0

+59,6

*

-13,2

*

 

*wstępne dane GUS

 

Blisko 3/4 polskiego eksportu stanowią przetworzone produkty przemysłowe:

  • samochody osobowe
  • maszyny
  • sprzęt elektrotechniczny
  • wyroby metalowe
  • meble
  • akumulatory
  • kable
  • transformatory
  • odzież


Polski import obejmuje głównie:

  • wyroby chemiczne i farmaceutyki
  • maszyny
  • aparaty
  • sprzęt pomiarowy
  • zegarki
  • tworzywa sztuczne


Szwajcarski import jest wysoce konkurencyjny z uwagi na sztywne zapotrzebowanie na unikatowe komponenty, aparaturę i lekarstwa. W ostatnich latach obserwuje się korzystną zmianę struktury naszego eksportu na rzecz wyrobów wysoko przetworzonych.

Poziom cen rynkowych w Szwajcarii należy do najwyższych w Europie, na przykład produkty żywnościowe są od 20 do 40 proc. droższe aniżeli w sąsiednich krajach Unii Europejskiej.

Dostęp do rynku wewnętrznego jest chroniony różnego rodzaju środkami taryfowymi i pozataryfowymi. Decydującym elementem konkurencyjności jest w tej sytuacji jakość, marka i zaufanie importera wobec dostawcy i kraju pochodzenia produktu. Natomiast cena odgrywa główną rolę w transakcjach kooperacyjnych, w produkcji na zlecenie i obrocie uszlachetniającym, gdzie dostawca pozostaje anonimowy, a wyrób sprzedawany jest pod miejscową marką.

Wysoki poziom cen wewnętrznych stabilizuje zakaz tzw. importu „paralelnego”, to jest sprowadzania towarów poza dystrybutorami i importerami generalnymi, prowadzącymi własną politykę cenową.

Zasady etykietowania i nazewnictwa produktów oraz normy ekologiczne są uregulowane własnymi, restrykcyjnymi przepisami, odbiegającymi od stosowanych w innych krajach rozwiniętych. W rezultacie przygotowanie produktu do rynku szwajcarskiego jest często obciążone dodatkowymi kosztami i czynnościami.