Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Tranzyt kolejowy

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Tomasz Podsiedzik | 2015-12-27 20:59:04
szwajcaria, switzerland, schweiz, transport, kolej

Tranzyt kolejowy (niem. Rollende Landstraße (RoLa)) – to rodzaj transportu intermodalnego polegający na przewożeniu pociągami towarowymi samochodów ciężarowych lub ciągników siodłowych z naczepami lub przyczepami przy użyciu specjalnych wagonów niskopodwoziowych.

Tego typu przejazd tranzytowy możliwy jest na terenie Szwajcarii i odbywa się w kierunkach północ-południe-północ poprzez dwie wyznaczone trasy:

  1. Freiburg im Breisgau (Niemcy) – Novara (Włochy) tzw. oś Lötschberg-Simplon
  2. Bazylea (Szwajcaria) – Lugano (Szwajcaria) tzw. oś Gotthard

W ramach tranzytu kolejowego wyróżnia się dwa rodzaje transportu:

Transport, polegający na przewiezieniu pojazdu ciężarowego w całości (z naczepą), który odbywa się drogą kolejową. Podczas tego rodzaju transportu kierowca przebywa w obrębie pociągu w wagonie osobowym (lub sypialnym). Tego typu transportu dokonuje frima Ralpin AG. Szczegółowe informacje na ten temat oraz cennik usług (w euro) i rozkład jazdy pociągów znajdują się na stronie internetowej usługodawcy pod poniższym linkiem:

http://www.ralpin.ch/?pageID=12&lng=en

http://www.ralpin.ch/appl/file.php?id=723

 

Drugi rodzaj transportu polega na przewiezieniu ładunku (konteneru) poprzez dostarczenie go do punktu załadunkowego. Ładunek zostaje transportowany np. z Niemiec do Włoch a kierowca wraz z pojazdem ciężarowym kończy zadanie. Transportowany ładunek odbierany jest przez inny pojazd po drugiej stronie linii kolejowej np. we Włoszech.

Szczegółowe informacje na ten temat oraz lista firm świadczących powyższe usługi (także w załączniku) znajdują się znajdują się na stronie internetowej szwajcarskiego Ministerstwa Transportu (niem. Bundesamt für Verkehr BAV) pod poniższym linkiem:

http://www.bav.admin.ch/verlagerung/03063/03064/index.html?lang=de

 

Głównymi czynnikami przemawiającymi za dokonanie wyboru tego typu tranzytu są m.in:

  • ominięcie zakazów podróżowania w niedzielę, święta i w porze nocnej;
  • ochrona środowiska naturalnego;
  • oszczędność czasu i ominięcie korków;
  • możliwość wypoczynku dla kierowców;
  • redukcja kosztów poprzez ominięcie opłat drogowych (patrz Opłaty drogowe w Szwajcarii ) (tylko w sytuacji gdy pojazd ciężarowy nie będzie poruszał się na terytorium Szwajcarii).

Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się na stronie internetowej szwajcarskiego Ministerstwa ds. Ochrony Środowiska, Transportu, Energii i Komunikacji (niem. Eidgenössisches Departement für Umwelt, Verkehr, Energie und Kommunikation UVEK) pod poniższym linkiem:

http://www.uvek.admin.ch/dokumentation/00474/00492/index.html?lang=de&msg-id=26157

 
Ostatnia aktualizacja: 19.12.2014