Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Szwajcarska branża zegarków

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: | 2014-10-22 14:52:04
analizy rynkowe

Podstawowe informacje rynkowe, największe firmy, znane marki, sygnały z rynków międzynarodowych

Branża zegarków na rękę w 2014 r.

Produkcja i sprzedaż zegarków na rękę stanowi kluczowy element szwajcarskiego eksportu -  95 % wyprodukowanych w tym kraju zegarków sprzedawanych jest za granicą. Głównym czynnikiem mającym wpływ na wspomniany wzrost było określenie pod koniec lat 90-tych głównych rynków zbytu (Hongkong, Stany Zjednoczone i Chiny ) oraz ukierunkowanie branży na odbiorców zegarków luksusowych. W latach 2000-2013 wartość eksportu szwajcarskich zegarków podwoiła się i w 2013 roku osiągnęła wartość 21,8 mld CHF.

Producent zegarków Swatch Group (m.in. takie marki jak Swatch, Omega, Longines, Tissot) w pierwszej połowie 2014 roku zanotował wzrost obrotów o 4% w stosunku do analogicznego okresu w  2013 roku (na koniec pierwszego półrocza 2014 -  4,35 mld CHF -  zysk 680 mln CHF). Czynnikami, które spowodowały spadek zysków firmy  o 11,5 % w stosunku do pierwszej połowy 2013 roku były: wysoki kurs franka szwajcarskiego i wahania na rynkach walutowych, wysokie koszty marketingowe (Olimpiada w Soczi) oraz pożar fabryki ETA w Grenchen w 2013 roku). Prognozy na drugie półrocze 2014 roku są dla grupy bardziej optymistyczne. Przewiduje się wzrost sprzedaży produktów w USA i Japonii oraz pozytywne efekty umowy o wolnym handlu zawartej pomiędzy Szwajcarią i Chinami, która weszła w życie 1.08.2014 roku.

Sygnały z rynków międzynarodowych - jesień 2014

Hongkong jest głównym odbiorcą szwajcarskich zegarków luksusowych (wolumen dwa razy wyższy w stosunku do sprzedaży w Stanach Zjednoczonych). Na jego terytorium znajduje się centrala dystrybucyjna największych producentów zegarków, skąd są dostarczane do innych krajów, a Szwajcarska Federacja Producentów Zegarków posiada tam swoje stałe przedstawicielstwo. Hongkong jest także miejscem podróży wielu zamożnych turystów, którzy kupują tam szwajcarskie produkty. Masowe protesty społeczne rozpoczęte  w sierpniu 2014 roku spowodowały już spadek wartości sprzedaży szwajcarskich zegarków na tym rynku.

W Chinach od 2013 roku zauważalna jest tendencja do złego postrzegania prezentów w postaci drogich zegarków, co wpływa na spadek ich sprzedaży na tym rynku. Z tego powodu TAG Heuer i Cartier zapowiedziały skrócenie czasu pracy oraz zmniejszenie liczby etatów w swoich zakładach w Szwajcarii (m.in. w La Chaux-de-Fonds) .

Ww.czynniki spowodowały spadek wartości sprzedaży szwajcarskich zegarków na tych rynkach w pierwszej połowie 2014 o około 8% w stosunku do analogicznego okresu w 2013 roku.

W Stanach Zjednoczonych we wrześniu 2014 roku firma Apple zaprezentowała jeden ze swoich najnowszych produktów - zegarek iWatch (urządzenie łączące funkcję zegarka i smartfonu). Analitycy i znawcy rynku zegarków widzą niewielkie zagrożenie spowodowane wprowadzeniem tego produktu na rynki międzynarodowe. Zaniepokojenie w branży widoczne jest głównie wśród producentów zegarków z niższej kategorii cenowej, ponieważ klienci (głównie młodzież) mogą zastąpić ich produkty nowymi inteligentnymi zegarkami firmy Apple. Jean Claude Biver – obecny szef firmy Hublot oraz szef działu zegarków w grupie towarów luksusowych Louis Vitton twierdzi, że rynek tradycyjnych zegarków i rynek nowoczesnych gadżetów  są odmienne, a jakość szwajcarskich zegarków jest tak wysoka, że branża nie powinna obawiać się konkurencji. W podobnym tonie wypowiedział się także szef grupy Swatch, Nick Hayek.

 

Ochrona szwajcarskiej marki - nowe wymagania określone przez swissness

Obecnie obowiązujące przepisy z 1971 roku przewidują, że aby produkt mógł być określany mianem Swiss made, 50% kosztów jego produkcji (w tym kosztów badań, rozwoju i certyfikacji) ma przypadać na Szwajcarię oraz, że kontrola końcowa produktu musi być przeprowadzona na terenie Szwajcarii.

W przypadku produkcji zegarków, obowiązujące regulacje nie gwarantują, że większa część wartości produktu przypada na Szwajcarię, ponieważ wspomniane 50% odnosi się jedynie do mechanizmu zegarka.

Powoduje to sytuację, że legalnie sprzedawane zegarki Swiss made tak naprawdę są tylko w ok. 20% szwajcarskie. Zdaniem przedstawicieli branży jest to nie tylko wprowadzanie klientów w błąd, ale również nadużywanie szwajcarskiej marki. Szwajcarska Federacja Producentów Zegarków  od 2007 roku domagała się z tego powodu pracy nad nowymi wytycznymi dotyczącymi określenia pochodzenia zegarków. Według związku wartość zegarka w 60 % powinna się składać ze składników szwajcarskich, a zegarka mechanicznego nawet w 80%.

W czerwcu 2013 roku, szwajcarski parlament uchwalił poprawkę do obowiązujących przepisów, która ma wprowadzić kryteria pozwalające na bardziej szczegółowe określenie pochodzenia geograficznego towaru lub usługi; innymi słowy jaki produkt może określić mianem pochodzenia szwajcarskiego. W przypadku produktów przemysłowych (w tym zegarków) Swissness ustalono minimalny poziom 60% szwajcarskiego pochodzenia części składowych.

Przyjęty przez szwajcarski parlament, projekt nowych regulacji (ma wejść w życie w okolicach 2016 roku), tylko częściowo spełnia oczekiwania przedstawicieli Federacji. Będą oni nadal zabiegać o zaostrzenie przepisów tak, by wartość elementów wyprodukowanych/użytych i pochodzących ze Szwajcarii, w zegarku oznaczonym Swiss made, stanowiła 80% jego wartości. Zabiegi związku zmierzające do zaostrzenia obowiązujących przepisów nie do końca popierane są przez wszystkich producentów zegarków. Zgodnie z opinią tych ostatnich, przyjęcie nowych zasad spowoduje utratę ich pozycji na rynku. W grupie przeciwników nowych regulacji są m.in. Mondaine (M-Watch, Bahnhofsuhr) oraz producent mechanizmów zegarkowych Ronda.

 

10 najbardziej wartościowych marek zegarków w 2013 roku

  1. Rolex: 5 074 mln CHF
  2. Cartier: 2 942 mln CHF
  3. Omega: 2 905 mln CHF
  4. Patek Philippe: 1 534 mln CHF
  5. Swatch: 1 081 mln CHF
  6. TAG Heuer: 854 mln CHF
  7. Breguet: 730 mln CHF
  8. IWC: 723 mln CHF
  9. Longines: 720 mln CHF
  10. Chopard: 684 mln CHF

 

Główni uczestnicy rynku zegarków w Szwajcarii

Po rekordowym w kwestii zatrudnienia w branży zegarmistrzowskiej w Szwajcarii okresie (lata 70-te), nastąpił kryzys związany z wprowadzeniem do handlu japońskich tanich zegarków kwarcowych, które wyparły z rynku znaczną grupę szwajcarskich producentów. Poprawa kondycji branży  nastąpiła po roku 1983 czyli po utworzeniu dzisiejszej Swatch Group oraz wprowadzeniu marki zegarków Swatch. Obecnie Swatch Group jest obok marek luksusowych jak Richemont (Genewa), LVMH (Paryż) oraz Rolex (Genewa) największym światowym producentem zegarków na rękę. Polepszenie sytuacji na tym rynku widoczne jest od lat 90 XX wieku (pomijając fakty wydarzeń z 11 września 2001 oraz kryzys finansowy w 2009 roku). Poziomu zatrudnienia w branży sprzed 1970 roku nie udało się jednak do dziś osiągnąć.

 

Nazwa

Siedziba

Obrót w 2013 roku

Marki

Moёt Hennesy Louis Vuitton (LVMH)

Paryż

35,3 mld   CHF

TAG Heuer

Hublot

Zenith

Bulgari

Richemont

Bellevue   GE

12,3 mld   CHF

IWC

Baume&Mercier

Jaeger-Le   Coultre

Cartier

Swatch   Group

Biel

8,8 mld   CHF

Swatch

Omega

Tissot

Longines

Breguet

Certina

Rolex

Genewa

4 mld CHF (szacowane)

Rolex

Fossil

Richardson, Texas

2,8 mld CHF

Fossil

Zodiac

Michele

           

 

 

Sziedziby najważniejszych manufaktur produkujących zegarki na rękę (firmy produkujące mechanizmy zegarka lub znaczną ilość jego części składowych)

 

Nazwa   firmy

Miejscowość

Kanton

1

Ronda AG

Lausen

Bazylea Okręg

2

Swiza SA Manufacture

Delsberg

Jura

3

ETA SA   Manufacture Hologère Suisse

Grenchen

Solothurn

4

Manufacture   des Montres Rolex SA,

Armin   Strom SA

Biel

Berno

5

Breitling   Chronométrie SA,

Cartier   Horlogerie Branch of Richemont International SA,

CompliTime   SA,

Sowind SA

La   Chaux-de-Fonds

Neuchâtel

6

ISA Swiss SA

Les Brenets

Neuchâtel

7

Audemars   Piguet (Renaud&Papi)SA,

Zenith

Le Locle

Neuchâtel

8

Chopard   Manufacture SA,

Parmigiani   Fleurier SA

Fleurier

Neuchâtel

9

Manufacture   Complications (Richemont International SA)

La   Côte-aux-Fées

Neuchâtel

10

Dubois&Dépraz SA

Le Lieu

Vaud

11

Manufacture   Breguet,

HDG   Manufacture,

Manufacture   Jaeger-Le Coultre

Le   Sentier

Vaud

12

SA de la   Manufacture d’Hologerie Audemars Piguet&Cie

Le   Brassus

Vaud

13

Patek Philippe SA

Genewa

Genewa

14

Piaget (2 manufaktury)

Plan- les-Ouates

Genewa

 

Dodatkowe informacje:

Szwajcarska jakość zegarków

http://www.fhs.ch/eng/swissmade.html

 

Podróbki zegarków

http://www.fhs.ch/eng/stopthefakes.html

 

Statystyki

http://www.fhs.ch/eng/statistics.html

 

Informacje na temat branży zegarmistrzowskiej

http://www.fhs.ch/eng/knowledge.html

 

 

Opracownie: WPHI Berno, październik 2014




Pliki do pobrania

zegarki
pdf | 355.76 KB
Pobierz