Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Handel internetowy w Szwajcarii.

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: | 2014-06-20 13:04:41
analizy rynkowe

W ocenie analityków rynku obraz handlu odbywającego się za pośrednictwem Internetu w Szwajcarii nie jest jednoznaczny, z jednej bowiem strony kolejne raporty (od 2009 roku) dokumentują bardzo dynamiczny wzrost wartości zakupów dokonywanych przez szwajcarskich konsumentów online, z drugiej jednak – widoczne są coraz bardziej odczuwalne dla wielu uczestników gry rynkowej różnokierunkowe, w tym także negatywne, następstwa rosnącej ostrej konkurencji, i to zarówno wobec tradycyjnego handlu sklepowego jak i w stosunku do innych oferentów usług via Internet.

 

Instytut Informatyki Ekonomicznej z Bazylei (Institut fuer Wirtschaftsinformatik – IWI) zakończył w ostatnich dniach  maja 2012 coroczne badanie szwajcarskiego rynku e-commerce, przeprowadzane na zamówienie DATATRANS – jednego z oferentów usług płatniczych w Szwajcarii. Przedmiotem ankietowego studium jest przede wszystkim kategoria B2C – sprzedaż towarów i usług pojedynczym klientom. W ocenie analityków obraz nie jest jednoznaczny, z jednej bowiem strony kolejne raporty (od 2009 roku) dokumentują bardzo dynamiczny wzrost wartości zakupów dokonywanych przez szwajcarskich konsumentów online, z drugiej jednak – widoczne są coraz bardziej odczuwalne dla wielu uczestników gry rynkowej różnokierunkowe, w tym także negatywne, następstwa rosnącej ostrej konkurencji, i to zarówno wobec tradycyjnego handlu sklepowego jak i w stosunku do innych oferentów usług via Internet. 

 

Instytut przeprowadza analizę sytuacji właśnie z punktu widzenia podmiotów oferujących sprzedaż za pośrednictwem sieci. W tym badaniu wysłano ankiety do 34 firm, które łącznie zarejestrowały w 2011 roku sprzedaż o wartości ponad 3,0 mld franków. Ogółem jest takich oferentów oczywiście dużo więcej bowiem niemal każda licząca się firma handlowa stara się obecnie wzmacniać swój imagé poprzez prowadzenie portalu umożliwiającego klientom zamawianie towaru drogą elektroniczną. Z raportu wynika, że w wielu branżach, w szeregu segmentów rynku w Szwajcarii, udział handlu internetowego ciągle pozostaje na niskim poziomie bowiem nie przekroczył w ub. roku granicy 10 % ogólnej wartości obrotów. Nawet jednak tam, gdzie skala tej formy sprzedaży jest relatywnie niewielka, to – w samoocenie firm inicjujących ten kanał zbytu – strategiczna decyzja o wykorzystywaniu Internetu wymusza strukturalne przeobrażenia organizacji i codziennej działalności przedsiębiorstwa. Handlowcy potwierdzają, że koszty sprzedaży przez Internet są niższe niż w innych, tradycyjnych formach działalności ich przedsiębiorstwa.

 

W ostatnich miesiącach zarysowała się b. charakterystyczna tendencja wzrostu obrotów w Internecie przy wykorzystaniu mobilnych urządzeń; smartphon-ów i iPad-ów. Odnotowały to zjawisko niemal wszystkie firmy uczestniczące w badaniu, przy czym szwajcarskie koleje („SBB) odnotowały wręcz fakt, że zamówienia na bilety przez telefon i przy wykorzystaniu tabletów stanowią już więcej niż połowę zakupów przez Internet. Wydaje się to być interesującym sygnałem dla programistów – będzie rosło zapotrzebowanie na specyficzny software dla użytkowników tego sprzętu. Sprzedający obserwują bardzo uważnie zachowania konsumentów i starają się elastycznie dostosowywać swoją internetową ofertę do zauważonych preferencji, zmieniając ją często zarówno pod względem formy jak i zawartości.

 

Raport IWI jednoznacznie potwierdza, że – przynajmniej w realiach rynku szwajcarskiego – to właśnie konsumenci są największymi beneficjantami powiększającego się w szybkim tempie rynku internetowego. Należy przy tym podkreślić, że w Szwajcarii formalnie nie obowiązują unijne przepisy regulujące ten rynek, w tym m.in. prawo kupującego do zwrotu nabytego produktu bez opłat i bez konieczności podawania przyczyn rezygnacji z zakupu. W praktyce jednak wielu oferentów uznaje te reguły za obowiązujące.

 

W końcowej części Raportu przedstawiono opinie internetowych oferentów na temat efektywności działania promocyjnego. Wszystkie one w zasadzie zawierały stwierdzenie, że ulubionym sposobem docierania do potencjalnego klienta są wyszukiwarki internetowe i sieci socjalne. Wymieniano przede wszystkim Google i Facebook. Niemal równie zgodnie wyrażali ci ankietowani swoje obawy dotyczące przyszłości: istnieje bowiem przekonanie (w przypadku Google jest to już w zasadzie sprawa przesądzona), że te media nie tylko nadal będą windowały - i tak już wysokie – ceny za swe usługi reklamowe, ale że same przejmować będą kanały handlu internetowego. Tym nie mniej powszechna jest zarówno wśród uczestników „internetowej gry rynkowej” jak i w ocenach ekspertów opinia o dynamicznym rozwoju tej formy sprzedaży.