W poszczególnych kantonach funkcjonują agencje rozwoju gospodarczego, które służą pomocą i koordynują działania związane z założeniem firmy. Pomocą służą również banki, fimy konsultingowe oraz wyspecjalizowane kancelarie prawne, księgowe i firmy audytowe.
Postępowanie |
Czas potrzebny w tygodniach |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
Sprawdzenie, rejestracja i zezwolenia |
X |
|||||
Przygotowanie dokumentów |
X |
|||||
Wpłata kapitału |
X |
X |
||||
Założenie i wystawienie świadectwa |
X |
X |
||||
Publikacja w dzienniku kantonu |
X |
|||||
Wpis do rejestru |
X |
|||||
Rejestracja podatkowa |
X |
W 2010 roku Federlany Sekretariat ds. Gospodarczych SECO uruchomił aplikację online pod nazwą StartBiz umożliwiającą założenie fimy. Narzędzie e-administracji umożliwia firmom takim jak: jednoosobowe działalności gospodarcze, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjne, spółki jawne i komandytowe rejstrację w agencjach zajmujących się ubezpieczeniem społecznym, izbach skarbowych oraz firmach ubezpieczeniowych. Jednoosobowe działalności gospodarcze, spółki jawne i spółki komandytowe mogą przy pomocy wspomnianej aplikacji dokonać wpisu do rejestru handlowego. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółki akcyjne wymagają wpisu do rejestru hadlowego poświadczonego notarialnie.
Przydatne linki:
Aplikacja StartBiz |
Strona w języku niemieckim, francuskim, włoskim, angielskim |
Koszty założenia
Koszty założenia spółki akcyjnej zawierają różne opłaty (dla spółki z o.o. koszty opłat
i konsultacji są nieznacznie niższe). Jednocześnie, koszty uzależnione są od tego czy spółka zakładana jest tradycyjnie czy drogą elektroniczną poprzez platformę SECO.
Koszty założenia spółki akcyjnej (ceny w CHF)
Koszty założenia |
Sposób tradycyjny |
Elektronicznie |
Kapitał zakładowy |
100000 |
100000 |
Konsulting (podatki, rejestr handlowy, certyfikaty udziałów, akty założycielskie, spotkania założycielskie |
5000-7000 |
300-850 |
Opłata za wpis do rejestru hadnlowego |
1000 |
1000 |
Opłaty notarialne |
1000 |
600 |
Koszty całkowite: |
7000-9000 |
1900-2450 |
Koszty założenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (ceny w CHF)
Koszty założenia |
Sposób tradycyjny |
Aplikacja online |
Kapitał zakładowy |
20000 |
20000 |
Konsulting (podatki, rejestr handlowy, certyfikaty udziałów, akty założycielskie, spotkania założycielskie |
4000-6000 |
200-650 |
Opłata za wpis do rejestru hadnlowego |
1000 |
1000 |
Opłaty notarialne |
1000 |
600 |
Koszty całkowite: |
6000-8000 |
1800-2150 |
Rejestr handlowy
Rejestr handlowy obejmuje wszystkie przedsiębiorstwa działające na terytorium Szwajcarii. Określa on specyfikę każdej firmy oraz wykaz jej pełnomocników. Jego główną rolą jest zapewnienie dostępu do informaji publicznej. Jednocześnie Centralny Index Nazw Firm - Zefix, który zarządzany jest online przez Federalne Biuro Rejestracji Działalności dostępny jest dla każdego i umożliwia sprawdzenie online nazwy firmy.
Wszystkie wpisy i wykreślenia z rejestru handlowego sa publikowane w Szwajcarskim Urzędowym Biuletynie Gospodarczym.
Co do zasady każda działalność gospodarcza (w tym handlowa i produkcyjna) musi zostać zarejstrowana w rejestrze handlowym. Rejestracja gwarantuje bezpieczeństwo nazwy firmy. Tylko po rejestracji firma ma zagwarantowane status i osobowość prawną. Firma i nazwa pod którą zarejestrowana jest dana działalność może być dowolnie wybrana pod warunkiem spełnienia szwajcarskich wymogów prawnych. Spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością muszą zawierać w swojej nazwie stosowne oznaczenia (AG, GmbH). Jeżeli nazwa spólki jawnej nie zawiera nazwisk wszystkich partnerów, musi zawierać nazwisko przynajmniej jednego z partnerów wraz z oznaczeniem stosunków biznesowych pomiędzy partnerami. Nazwa jednoosobowej działalności gospodarczej musi zawierać nazwisko właściciela, ale nie musi zawierać żadnych dodatkowych oznaczeń określających stosunki biznesowe pomiędzy partnerami lub współzałożycielami. Zgłoszenie działalności w rejestrze każdego rodzaju spółki może być dokonane elektronicznie pod warunkiem spełnienia wszystkich wymogów.
Przydatne linki:
Centralny Indeks Firm |
Strona w języku: niemieckim, francuskim, włoskim, angielskim |
|
Szwajcarski Urzędowy Biuletyn Gospodarczy |
Strona w języku: niemieckim, francuskim, włoskim, angielskim |
Audyt
Roczne sprawozdania finansowe podlegają badaniu poprawności i rzetelności przez osoby
i firmy, które posiadają odpowiednie licencje. Zazwyczaj są to powiernicy, spółki powiernicze lub audytorskie. Obowiązek audytu zależy od wielkości firmy i formy prowadzenia działalności (spółka akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością). Regularne audyty mają zastosowanie do spółek, które są zobligowane do sporządzania skonsolidowanych sprawozdań finansowych, a zatem dla firm notowanych na giełdzie, bądź też w przypadku spełniania dwóch z trzech kryteriów (dotyczących dwóch kolejnych lat obrotowych):
• Aktywa wynoszą 10 mln CHF;
• Roczna sprzedaż 20 mln CHF;
• Przeciętne zatrudnienie w ciągu roku wynoszące 50 pracowników lub więcej.
Jeżeli te warunki nie są spełnione, wówczas roczne sprawozdania finansowe podlegają jedynie ograniczonej kontroli (wywiad z zarządem firmy, odpowiednie kontrole szczegółowe, analityczne procedury audytu,itp.) Istnieje również możliwość rezygnacji z audytu, jednakże pod warunkiem akceptacji tego przez akcjonariuszy oraz w przypadku, gdy spółka wykazuje średnie zatrudnienie na poziomie nie większym niż 10 etatów w ciągu roku.
Przydatne linki:
Szwajcarskie Zrzeszenie Powierników |
Strona w języku niemieckim, francuskim, włoskim, angielskim |
|
Szwajcarski Instytut Certyfikowanych Ksiegowych i Doradców Podatkowych |
Strona w języku niemieckim, francuskim |
Księgowość
Szwajcarskie przepisy dotyczące prowadzenia księgowości w firmie są krótkie, ale rzeczowe. Konta firmowe w zależności od rodzaju i celu działalności muszą być prowadzone
w uporządkowany sposób pozwający na prostą identyfikację majątku firmy oraz należności
i zobowiązań dot. dzialalności, a także wyników finansowych (zysków lub strat) w ujęciu rocznym. Prawo zobowiązuje przedsiębiorstwa do przedstawiania rocznych bilansów
i rachunków zysków i strat zgodnie z ogólnie zaakceptowanymi standardami rachunkowości gwarantującymi rzetelność, kompletność, a także łatwość zrozumienia. Oznacza to, iż systemy księgowe w firmach mogą opierać się na międzynarodowych standardach rachunkowości takich jak np. amerykańskie US-GAAP, międzynarodowe IFRS, szwajcarskie GAAP czy FER.
Spółki akcyjne (AG) muszą spełniać minialne wymogi dot. struktury rocznych bilansów
w celu zwiększenia ich transparentności tj. np. roczne sprawozdanie powinno zawierać (jako minimum) porównianie rachunku zysków i strat oraz bilansu za poprzedni rok sprawozdawczy wraz z wyjaśnieniami. Roczne sprawozdanie finansowe wszystkich spółek zależnych, musi stanowić kompilację sprawozdań z tych spółek jeżeli spełnione są dwa
z następujących warunków w okresie dwóch następujących po sobie lat obrotowych:
- całkowity majątek wyn. 10 mln CHF;
- roczna sprzedaż wyn. 20 mln CHF;
- średnie zatrudnienie w ciągu roku wyn. 200 osób.
Pliki do pobrania
zakladaniedzialalnoscigospodarczej pdf | 230.57 KB |
Pobierz |